Monday, September 6, 2010

Harapan org yang telah pergi....

Menziarahi kubur kaum kerabat terutama kubur ibu bapa adalah sunat muakkad dan besar pahalanya. Makin bertambah pahalanya jika kubur ibu bapa diziarahi pada tiap-tiap Jumaat dan dibaca Surah Yasin disisinya. Kelebihan mengenang ibu bapa dengan doa dan dengan menziarahi kuburnya, membawa kebaikan bukan sahaja kepada anak2 yang soleh tetapi juga anak yang derhaka. Anak derhaka yang kematian kedua ibu bapanya, kemudian ia menyesal dan bertaubat dan sentiasa berdoa untuk mereka, nescaya ia diampuni Allah dan di kira sebagai anak yang taat.


Orang yang mati dalam kuburnya adalah seperti orang yang sedang tenggelam dan meminta pertolongan. Ia menunggu sampai kepadanya rahmat sesuatu doa dari anaknya, saudaranya atau pun sahabat handainya. Apabila doa itu sampai kepadanya maka tidaklah terkira sukacita dan dirasainya lebih berharga daripada dunia dan segala isinya.

Bagi roh orang-orang mati datang beramai-ramai ke langit dunia pada tiap2 malam dan berhenti bertentangan dengan rumah masing2. Tiap2 satu roh diantaranya menyeru berkali-kali dengan suara yang hiba dan sayu, katanya " Wahai ahli rumahku! Wahai kaum kerabat dan anak-anakku! Wahai orang-orang yang telah mendiami rumah kami, dan yang telah membahagi-bahagi dan menerima harta peninggalan kami, adakah sesiapa di antara kamu yang masih ingat pada kami, atau yang pernah memikirkan kami yang sedang berada di alam barzakh?..kenangla dan bantulah kami dengan doa dan amal-amal yang soleh, semoga Allah memberi rahmat kepada kamu...

Setelah puas menyeru dan merayu kembalilah kumpulan roh itu ke tempat masing-masing untuk datang lagi pada malam berikutnya.

Jika ada yang mendoakannya, kembalilah ia dengan gembira. Jika tidak, kembalilah ia dengan hiba dan hampa. Mereka sangat2 berhajat kepada doa orang-orang hidup.

Dan apabila menziarahi kubur mereka berilah salam dan panggillah mereka seperti mana ketika mereka hidup. Mereka bukan sahaja membalas salam itu malah dapat menegnal orang-orang yang memberi salam.

No comments:

Post a Comment

sharing is caring...