Saturday, May 8, 2010

Nasib Si Suri Rumah

Kekadang kesian tengok isteri - terutama yang menjadi suri rumah. Bila orang tanya - isteri awak bekerja ke..."isteri saya tak kerja! Dia suri rumah". Padahal isteri yang suri rumah nilah yang bekerja full-time... .non-stop. Di rumah - mcm dah ade KPI (Key Performance Index) - basuh baju..lipat baju..gosok baju...masak...mengemas....
Bayangkan berapa kilometer beliau berjalan sehari (berulang alik dlm rumah) untuk memastikan semuanya dibereskan....dan isteri nih tak pula merungut penat.

Tak kesiankah para suami melihat akan keadaan ini. Maka tidak hairanlah jika Rasulullah saw ada bersabda -

"Sebaik-baik kamu adalah orang yang baik pada isterinya... "

Bagaimana nak baik pada isteri:
i) Bila berada di tempat kerja - rajin-rajinlah telefon isteri - tanya sibuk ke? tengah buat apa tu... sejuuuk hati isteri. Tak sabo dia tunggu suami balik..
ii) Bila balik isteri tak masak - jangan marah. Bawa mereka keluar atau singsing lengan baju dan terus ke dapur untuk memasak. Jangan merungut.
iii) Beri galakan jika isteri hendak menyumbang pada masyarakat. Saya amat bahagia bila isteri saya diminta untuk bawa usrah suri rumah. Malam-malam dah tanya macamana nak guna multimedia bagi usrahnya. Rupa-rupanya tak habis tekan pun komputer masa usrah - banyak betul sumbangan idea dari yang lain.Balik dari usrah sibuk cerita apa yang berlaku dalam usrah tadi .... kan seronok suasana begini. Barulah wujud suasana dakwah di dalam rumah.
iv) Rajin-rajin menjadi pendengar yang baik. Isteri ni sangat seronok jika dapat bersembang sakan dengan suami. Banyak bebeno yang hendak diceritakannya. Gunalah teknik "active listening" ..
v) Sesekali - bawa isteri bersenam atau bersiar di padang - terutama hari Ahad.

Dan banyak lagi yang boleh dilakukan. Jika isteri bahagia, rumahtangga tenteram..aman damai...dan barulah isteri tu akan mudah dibimbing..ditegur..dan dibentuk utk menjadi isteri yg soleha.

Semoga para suami akan lebih memahami mainan hati dan emosi isteri.....bukan nak intan permata yg berjuta juta ringgit...mcm habib jewels tu..tp klu dpt mmg lagi best kan.....namun sayangi dan hormatilah hak dan keinginan isteri. Jangan suka merendah rendahkan atau menghina isteri.

No comments:

Post a Comment

sharing is caring...